onsdag 1 december 2010

”Förbud mot niqab strider mot diskrimineringslagen” enligt DO

DO Katri Linna klar med beslutet om niqab i skolan: Att utestänga en elev från undervisningen bara för att hon bär niqab strider mot diskrimineringslagen. Diskrimineringslagen förpliktar skolorna att försöka undanröja hinder som följer av elevers religiösa övertygelse. Att utestänga en elev från undervisningen bara för att hon bär niqab – utan att ta hänsyn till de specifika förutsättningarna för deltagandet – strider därför enligt min mening mot diskrimineringslagen. A har vid det här laget genomgått barnskötarutbildningen med gott resultat och har därför visat att hennes niqab inte utgjort ett hinder för undervisningen. Eftersom A fått gå utbildningen är det inte självklart att hon diskriminerats. Jag väljer därför att inte driva ärendet till domstol för rättslig prövning, skriver Katri Linna.

Hela Katri Linnas uttalande kan läsas i Dagens Nyheter:


Vad blir nästa steg?  


Sannolikt att daghemmen måste anställa henne iklädd niqab eftersom hon tillåtits gå utbildningen i den. Att det inte är till barnens bästa saknar nog betydelse när det gäller den kvinnliga muslimska stridsuniformen.


Jag funderar på vad reaktionen skulle bli om jag alltid inomhus av religiösa skäl,gick i sjal av typen "babushskasjal", en kvinna skall ju dölja sitt hår även enligt kristen o judisk tro, om man är verkligt bokstavstroende. Lång vid kjol av romsk typ, samt långärmat, av anständighets skäl. 


Skulle det tillåtas vid läkarundersökning, eller på mina barnbarns dagis etc?







3 kommentarer:

  1. Utomordentlig idé. Gör så så får vi se reationerna o sedan går du till DO.

    Din tanke om att nästa steg blir att niqab som en följd blir tillåten att skrämma småbarn med är sorgligt nog konsekvensen av detta.

    DO måste ju se till att de har tillräckligt med fall att bråka om för att inte bli nedlagt.

    SvaraRadera
  2. Jag vill klä mig Hellenistiskt.I Grekland blev DEN GAMLA RELIGIONEN ERKÄNT nyligen med 2000 underskrifter..
    Sokrates på stan?Nej det är bara jag klädd enligt min ursprungliga kultur..

    SvaraRadera
  3. Observer.

    En utmärkt klädsel den tidiga grekiska och definitivt inte lika heltäckande som vissa muslimska damers, men just därför kanske du stöter på patrull.

    Funderar på om jag skall släktforska o föresöka påvisa berbersläkt så jag av kulturella skäl kan bära blå ansiktsmask i alla sammanhang.

    SvaraRadera