lördag 28 februari 2009

Jaha!

"ÅH "julen varar än till fasta".jag har en del problem med det där. Dels vad är fasta, dels vad är försvar av kristna syskon här ivärlden runt om?

I indonesien får inte kristna använda sig vare sig av det arabiska eller de inhemska orden för Vår Herre, för det anses vara hädelse!!

Personligen, jag som simpel kristen har inte för avsikt att följa detta påbud!

Dessutom har jag oturen att tillhöra statens salighetsverk.



Staten o politiken behåller sitt grepp över min kyrka, de vill både ha kvar kakan och äta den!

Personligen är jag tämligen trött på det här!

I morgon är det första söndagen i Fastan före PÅSK!

Alltså finns det enligt min mening, viss anledning att tänka efter litet grand, så där i ena kanten kanske???

Vad innebär vår fasta inom Kristi kyrka?

Är vi lika Isaks halvbror och frossar nätterna igenom?

Är vi allmänt bekväma och bara äter det vi anser tillåtet med än eller annan patriark eller påves tillåtelse?

Eller gör ni som jag använder er enbart av klart rent vatten umder hela fasteperioden?

Såvitt jag kan se utifrån den Heliga Skrift, så är det helt enkelt som så att fasta handlar om total avståelse från allt annat än vatten under fyrtio dagar, med möjligt undantag av en o annan insekt som slunkit in.

Behovet av kärlek är universiellt. Alla längtar efter att få bekräftelse på att de behövs, på att de är uppskattade och älskade. Vi blir styrkta av andras kärleksbetygelser, och om vi inte får några vacklar vi ibland.

Psykisk och emotionell mognad ger insikt om att vi är älskade av Gud. Medvetandet om,Hans kärlek, Hans närvarande, kärlek håller oss uppe när inga andra tecken på Hans eller människors kärlek når oss.

Det finns dock inte någon större anledning att tvivla på "Chifen" som mina söner plägade säga.

Nå killarna är ungefär trettio år äldre än då det begav sig.

Men nu är det Fastetid!

Jag har lite grand svårt för det där med fastan. Enligt Abrahams son Isak och de som följde honom och så småningom adoptivbarnen "gojim"!Så för profeterna och Jesus så var det inte fråga om att dra in litet på maten utan det var egentligen fasta så tillvida att man drack enbart vatten och åt ingenting utom möjligen en och annan insekt som kom i vägen. (ursäkta upprepningarna men jag hittade ingen väg runt dem)

Jag har funderat mycket på det här och varken vi kristna eller min mors folk eller muslimerna håller liksom helt på det där med FASTA hur bokstavstroende de än anser sig vara.

Nu instundar första Söndagen i Fastan enligt svenska kyrkans tideräkning, så härifrån kommer enbart ytterligare en och annan from föreläsning!

Shalom Shaverit!


Gud för uppbrott o förvandling lär oss glömma bort vårt jag....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar