söndag 5 april 2009

Palmsöndag

Öppnen för mig rättfärdighetens portar;
jag vill gå in genom dem och tacka HERREN.
Detta är HERRENS port,

de rättfärdiga skola gå in genom den.
Jag tackar dig för att du svarade mig
och blev mig till frälsning.

Den sten som byggningsmännen förkastade
har blivit en hörnsten.

Av HERREN har den blivit detta;
underbart är det i våra ögon.


Detta är den dag som HERREN har gjort;
låtom oss på den fröjdas och vara glada.

Ack HERRE, fräls!
Ack HERRE, låt väl gå!

Välsignad vare han som kommer,
i HERRENS namn.
i välsigna eder
från HERRENS hus
.
HERREN är Gud,
och han gav oss ljus.
Ordnen eder i högtidsled,
med lövrika kvistar i händerna,
fram till altarets horn.

Du är min Gud, och jag vill tacka dig;
min Gud, jag vill upphöja dig.

Tacka HERREN, ty han är god,
ty hans nåd varar evinnerligen

Psaltaren 118:19 - 29

Så är det då Palmsöndag.

Det finns mycket att tänka på denna söndag, bla annat metamorforiskt att
"sorgen och glädjen de vandra tillsammans.".

När jag betänker vad denna vecka handlar om så ser jag mycket som visar oss hur det jordiska livet är.

Men främst naturligtvis Herrens offer för vår skull och Nåden som därigenom kom till oss.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar