torsdag 30 april 2009

Valborg

Är ju något alldeles speciellt i Uppsala. Åtminstone hela centrala stan står på huvudet. Jag bor rätt centralt så jag undgår inte firandet vare sig jag vill eller inte. Min lilla hunddam försöker uppfostra studenterna som går förbi vårt staket, men hon lyckas inte så bra, och jag tänker stillsamt, att det är tur att hon inte såg mig, när det begav sig.

Jo Valborg, studentikost och samtidigt hedniska riter alldeles i närheten. "Sjung om studentens..."

Sedan finns det andra trevliga men allvarliga ting som det domkyrkoförsamlingen och Helga Trefaldighets församling utför och kommer att utföra:



Soppmässan blir gatumässa under sommaren

Från och med sista april och till och med augusti blir Soppmässan gatumässa i Mikaelsparken. Tiden ändras också från kl 18 till kl 12. Tidigare har Soppmässan, dit många socialt utsatta söker sig, gjort sommaruppehåll.
– Soppmässan har varit saknad av många under sommaren. Den utgår från gatan och människor som rör sig där och därför gör vi den nu till en gatumässa, säger prästen Carin Åblad Lundström.

När domkyrkoförsamlingen bedrev verksamhet i Mikaelskyrkan arrangerades trädgårdskaffen vid lunchtid en dag i veckan sommartid. Soppmässans tillfälliga flytt från Samariterhemmets kyrka till Mikaelsparken under sommaren ansluter till denna tradition, berättar Carin Åblad Lundström. Det serveras fika, en mässa firas och sedan är det åter fika – allt utomhus så länge vädret tillåter det.

Soppmässan har firats sedan 2003 och deltagarantalet har vuxit stadigt sedan dess. I verksamheten deltar många volontärer och restauranger skänker mat och bröd, som stöd för verksamheten bland hemlösa.

Vi drar förhoppningsvis alla vårt strå till stacken

Trevlig helg, vare sig ni står vid brasan, uppe vid Slottet eller marscherar under nationsstandar eller röda fanor.

2 kommentarer:

  1. Jaså, det sjungs fortfarande i stan. Månne lika blött som under åren 1958-1968 då jag "låg" i stan? Glad Valborg, redaktörn!

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera