torsdag 4 februari 2010

Artighet, anständighet, klädsel

Jag har ofta grunnat på det här med kvinnors klädsel, i olika länder och olika tider.

Just nu diskuteras ju muslimska kvinnors utmanande klädsel livligt i hela Europa.

Något som borde vara mycket enkelt att lösa. Ser vi oss kring i världen så finns det många troende muslimska kvinnor som inte alls täcker håret eller ens hela kroppen. Andra har möjligen en tunn sjal där större delen av håret syns.

Vi följer, frivilligt, eller under tvång, de muslimska ländernas klädkoder och artighetsnormer, när vi vistas i de länderna.

Varför skall de inte följa våra, när de vistas i våra länder?

Jag satt och retade mig på en grupp hijabklädda unga damer, på ett bättre matställe häromdagen. De störde mig och mitt sällskap, genom att vara ohyfsade och oartiga nog, att inte följa våra koder genom att ta av sig huvudbonaderna inomhus, i synnerhet på ett finare matställe,utan hellre störa övriga gäster.

Hade det varit svenska tonåringar med keps, hade personalen självklart bett dem ta av sig huvudbonaden.

Varför skall vi inte kunna se detta problem från denna sida?

Klä sig anständigt, kan vi kräva av alla människor, men anständigt enligt våra normer. Det kommer att bli ett ramaskri från muslimerna, men samtidigt ett gränssättande, som kommer att visa dem, att vi inte tolererar vad som helst, i synnerhet som alla vet hur olika kvinnors klädsel är i de olika muslimska länderna.

Jag anser niqab vara lika störande o oanständigt i gatubilden som en naken person.

Nudisterna respekterar dock klädkoderna, det gör inte de oanständigt klädda kvinnorna i niqab!

Dessutom skrämmer dessa svarta schabrak små barn. Min sonson och jag var vid ett tillfälle förra sommaren, på promenad och mötte ett, som han uppfattade det, spöke.

Det tog lång tid, att övertyga fyraåringen, att det bara var en tant med konstiga kläder.

13 kommentarer:

  1. Jag tycker du skriver en del vettiga saker ibland, men det här var väl ett stolpskott ändå. Läs igenom det en gång till och fundera på om du vill ha kvar detta på din blogg. Jag tror du kan tappa en del läsare i så fall (och få en del nya i o f s också).

    SvaraRadera
  2. Hej Lachen.

    Så du anser att det är ett stolpskott att provocera?

    Samt att faktiskt anse att det borde vara lika viktigt för oss, att hålla på våra klädkoder som för ex.vis Saudiarabien.

    Jag får inte klä mig enligt mina religiösa normer där inte ens ta med mig en Bibel eller bära en Davidsstjärna eller ett kors som halssmycke.

    Jaja...

    SvaraRadera
  3. Det finns all anledning att kritisera främlingsfientlighet och trångsynthet i t ex Saudiarabien. När man diskuterar de här frågorna om muslimers rättigheter i Sverige med muslimska ledare tycker jag att man ska påpeka förtrycket av andra religioner i många muslimska länder. Ömsesidig respekt för varandras sätt att leva borde vara ledstjärnan i samtalet om t ex minareter i Europa. Motkrav på ökad religionsfrihet och rätt att bygga kyrkor i t ex Saudiarabien vore ju på sin plats då.
    Det jag reagerade på i ditt inlägg var dina spydiga kommentarer om de hijabklädda damerna. Känns lite fel att ge sig på dem tycker jag.

    SvaraRadera
  4. Lachen.

    Vi är ju i stort sett överens.

    Vad gäller de hijabklädda unga damerna, så kanske det var väl spydigt i och med att jag inte tog upp deras övriga klädsel.

    Det finns hijabklädda kvinnor och hijabklädda kvinnor.

    Det som störde mig och som jag ofta retar mig på, är företrädesvis unga damer under trettio, som envist bär hijab i alla sammanhang även när det enbart är kvinnor närvarande, men samtidigt tajt top, snäv kjol som inte räcker till knäna eller synnerligen tajta jeans.

    De som verkligen klär sig enligt from sed och bär hijab, kan jag förstå. Men samtidigt har jag muslimska vänner som inte vill sticka ut. De bär vanlig schalett, som vilken svensk kvinna som helst.

    Bylsigakläder,långärmat o lång kjol bär jag själv med, det har mina ortodoxt judiska morföräldrar sett till. De flesta betraktar mig och andra som klär sig enligt ortodoxt judisk sed, enbart som gammalmodigt klädda inget annat.

    SvaraRadera
  5. Jag tyckte detta var ett väldigt bra inlägg i debatten. Ohyfsade unga har de flesta tröttnat på och de muslimska flickorna och kvinnorna särbehandlas i det sekulära svenska samhället. En skola sa att slöjan är kultur, medan kepsar inne i klassrummet inte är svensk kultur, därför får ingen bära någon huvudbonad i svenska skolor. Utom muslimska flickor och kvinnor. Varför i fridens dagar har man anammat detta i Sverige, det är obegripligt. Det finns ju dessutom ingen allmänt vedertagen norm ens inom islam om vad som gäller, kvinnor ska ha allt från inget på huvudet, till en burka med nät för ögonen. Men tyvärr är ju burkan snart tillåten överallt i Sverige också!

    SvaraRadera
  6. Man tar seden dit man kommer. Passar det inte så finns det andra alternativ.

    SvaraRadera
  7. Jag förstår "Ultra V:s värld"´s och Ann-Maries enorma lidande av att behöva se människor med slöja. Måste vara oerhört påfrestande.

    SvaraRadera
  8. Vad gäller niqab o burka så håller jag med dem.

    Förbjuder vi hijab så innebär det ju att jag inte kan använda mig av min klassiskt knutna vintersjal vikt över pannan o uppdragen över mun o näsa för att skydda mot vind och snö.

    Det är de sexigt klädda kvinnorna som bär hijab jag retar mig på, de kan inget om sin hemkulturs kvinnliga klädsel o tar inte ens av den i kvinnligt sällskap. Dessutom borde de ju använda sig av en till hijaben passsande klädstil.

    Däremot kan man föreslå, litet mer svenskt stuk över hijaberna, så de inte avviker så hemskt mycket.Men å andra sidan har vi ju de finska romska kvinnornas rätt avvikande klädsel som ingen protesterar emot annat än en o annan butiksägare,med fördomar.

    SvaraRadera
  9. Jag förstår mig inte på sådana kommentatörer som Lachen, jag beklagar att det är enbart Lachens syn på tillvaron som ska gälla. Vi andra ska uppenbarligen förlöjligas. Kom med argument, inte bara med trams, det vore en mer intressant diskussion.

    SvaraRadera
  10. Vad var förlöjligande i mitt senaste inlägg? Har du hört talas om ironi?! När krävde jag att bara min syn på tillvaron ska gälla? Det är bara så obegripligt för mig att lite annorlunda klädsel som inte ens är vulgär kan provocera en del människor så mycket.

    Om man flyttar till en plats där de flesta går barbröstade, är det då ens skyldighet att göra det också? Provocerar man dem som inte skyler brösten då! Att tvinga en kvinna att visa mer än hon vill tycker jag är fel.
    Sedan är det en annan fråga om det religiösa tvånget. Utan att vara någon expert så verkar det vara utbrett i många muslimska sammanhang.

    SvaraRadera
  11. Lachen.

    Det är just det där med det religiösa tvånget, som är frågan!

    Ett av problemen vi bör ta tag i med det snaraste är hijabbärande småflickor, alltså, de som inte fått former o månadsblödningar.

    Jag har aldrig sett eller hört talas om att man klär förpubertala flickor en kvinnas uniform inte ens i Saudiarabien eller Talibanland.

    Däremot gör muslimer i Europa det, troligen för att vänja flickan vid detta. Det är svårare att ta av ett plagg man burit hela sitt liv än att ta på ett, när vännerna inte gör det.

    Hijjab är säkert för ofta frivilligt, men inte särskilt ofta niqab o än mer sällan den synnerligen obekväma burkan, där man inte ens ser var man sätter fötterna.

    Niqab är i sin rätta miljö ett bekvämt o skyddande plagg, det vet jag genom egen erfarenhet.

    Men jag anser att ansiktet inte skall få döljas i Sverige. Samt att skynkena helst inte skall vara så stora och fladdrande att de skrämmer våra småbarn.

    SvaraRadera
  12. Du skriver: "De störde mig och mitt sällskap, genom att vara ohyfsade och oartiga nog, att inte följa våra koder genom att ta av sig huvudbonaderna inomhus,"

    Nu vet jag inte särskilt mycket om vett och etikett, ska medges, men inte brukar det väl krävas av kvinnor att de ska ta av sig huvudbonaden inomhus?

    SvaraRadera
  13. Teija

    Det beror väl på om du menar i dag eller för ett antal årtionden sedan.

    Hur många andra än kvinnliga huvudbonader ser du numera på en svensk krog eller vid en middagsbjudning i ett hem?

    Fram till ungefär straxt efter första världskriget gick allmogens kvinnor klädda i sjal, men tog av sig den inomhus. Fina damer med hatt gjorde det däremot inte även längre fram i tiden, men mycket sällan nu för tiden o i såfall är det någon åldrig dam som håller på föråldrade seder, som du tydligen anser bör återinföras.

    Däremot bär jag och många andra huvudbonad i kyrkan, de kan hållas sig i moskéen eller hemma med sin religiösa uniform och låta oss slippa störas av den.

    Eller skall alla kvinnliga muslimer betraktas som tillhörande ett kloster?

    SvaraRadera