fredag 24 juli 2009

”Diskriminera inte kyrkopolitikerna”

Ge kyrkopolitiker fortsatt rätt till ledighet vid sammanträden. Det
kräver riksdagsledamoten Désirée Pethrus Engström (KD).

Från och med nästa år avskaffas den rätten.

Läs mer här


För det första förstår jag inte vad politikerna har i kyrkan att göra

som representanter för sekulära politiska partier,


För det andra varför skall de av dem som är riksdagsmän få

smita från sitt egentliga arbete.


Ut med politikerna ur kyrkan. Alla ni som tänker rösta i kyrkovalet
rösta på en inomkyrklig grupp så vi kan köra ut "kyrkopolitikerna".


5 kommentarer:

  1. Att rösta på en inomkyrklig grupp är en fullständig självklarhet för mig som troende och aktiv i kyrkan. Det är dessutom en fullständig självklarhet vilken av dessa grupper som kommer att få min röst. Det finns bara en grupp som på allvar står upp för en kyrka grundad på Guds ord, med Kristus i centrum.

    www.frimodigkyrka.se

    SvaraRadera
  2. Jo jag vet också vilken grupp jag skall rösta på, den jag är medlem i och som nu är representerad i samtliga stiften och står på trosbekännelsernas, traditionerna och Guds rena ords grund.

    Jag inbillade mig att det skulle bli bättre när vi kom ur statens klor, men snarare har polikerna lagt sig i än mer, och vi har inom kyrkan ett antal gamla rävar som tror att vi fortfarande är underordnad staten.

    SvaraRadera
  3. För övrigt skulle vi nog få betydligt mer engagerade personer till kyrkliga förtroendeuppdrag om det var en helt ideell uppgift. Så den nya bestämmelsen är en välkommen förbättring för kyrkan.

    Det är snart tio år sedan Svenska kyrkan skildes från staten, men somliga tycks fortfarande leva kvar i det förra seklet. Kyrkligt engagemang måste givetvis ske på medlemmarnas fritid. Vem skulle t ex komma på tanken att ge folk ledigt för uppdrag i bostadsrättsföreningar, idrottsklubbar etc?

    SvaraRadera
  4. Två själar - en tanke.
    Inte underligt att vi röstar på samma alternativ. :-)

    SvaraRadera
  5. Du har naturligtvis helt rätt Anonym.

    SvaraRadera