lördag 4 juli 2009

Uppsala är invaderat av kamikazepiloter...

i onsdag började attackerna, som förväntas pågå i någon eller några veckor.

Just nu rekommenderas att befinna sig i rörelse, samt använda skyddskläder utomhus, och stänga fönster och dörrar.

Vi har invaderats av släktet Aeda sticticus, som anfaller aggressivt och på direkten. Dessutom även under stekande sol, mitt på dagen, de kommer i moln som ibland tycks förmörka sagda sol.

Jag blev överfallen först igår, men de har befunnit sig här sedan i onsdagskväll.

Botaniska trädgården eller Stadsskogen är inte att tänka på, inte den egna trädgården heller.

Nu vet jag hur de längs södra Dalälven känt sig under ett antal år, och varför de krävde bombning av släktets reproduktionsanläggningar i närheten.

Dessa flygande bestar mår bra av mycket regn, som bildar stillastående pölar, vilket vi hade för ungefär två veckor sedan och nu är de beredda för strid.


2 kommentarer:

  1. Innebär aeda sticticus-attacken i Upsala ökad verksamhet på fronterna testamenten och samboavtal - eller har majoriteten av folket lämnat stan?

    Garms utmärkta bloggpost med sting kompletteras av UNT
    --

    SvaraRadera
  2. Studenterna hade ju redan flytt fältet, till stor del efter terminsslutet och andra har gått eller går nu på semester så vi får se....

    Vad gäller din andra fråga så om det blir lika varmt som det hittills varit o riktigt gamla samt späd-o-koltbarn hålls inomhus med stängda fönster så finns det riks för värmeslag.

    Sönderbitna småbarn är också ett problem o allergiska reaktioner.

    Så dessvärre kanske en ökning i antalet bouppteckningar till hösten.

    Tack för lnken du la till. Jag gjorde mina tappra försök, men hamnade hos deras felsida hela tiden så jag gav upp.

    SvaraRadera