onsdag 28 oktober 2009

Adjö statens salighetsverk

Vi kallade redan när jag började läsa teologi 1970, ibland svenska kyrkan för kungliga svenska salighetsverket. Redan då var tecknen allt för tydliga.

Jag pluggade för att jag var intresserad, och inte så mycket för att bli något, det fick vara öppet.

Vad gällde kvinnopräst frågan, så insåg jag snabbt, att den inte är en Bibelfråga, utan en Traditionsfråga, och måste anstå tills den Helige Anden visar hela den världsvida kyrkan vad Gud vill.

Detta som nu skett sedan 2005, vad gäller homosexuella, är däremot helt i strid mot Guds Ord.

Det pratas och pratas om att kärleksbudet är filtret i Bibeltolkningen, och visst, så är det.

MEN är det kärleksfullt att förstärka dessa enkönade pars tro på, att det de gör är Guds vilja?

Den förstärks ju inte minst genom, att en biskop föregår med "gott" exempel!
Hon och hennes partner blir väl de första som vigs, enligt den nya ordningen, gissar jag.


Gud är entydig Bibeln igenom om,att utlevd homosexualitet är en synd, som kan förlåtas, om man uppriktigt ber om det.

Svenska kyrkan beter sig som en förälder som bejakar att tioåringen röker och talar om att det inte är farligt på något sätt.

Svenska kyrkan är en villolära fylld av falska profeter även om det finns ropande röster i öknen.

Jag har varit en av dessa ropande röster, men i måndags lämnade jag denna hållningslösa klubb för inbördesbeundran.

Det finns inget hopp längre att kunna hindra fortsatt snabb färd mot avgrunden, det som var en sluttning, har blivit en allt brantare backe...

Adjö, du kyrka jag döptes in i för snart sextio år sedan. jag kommer att be för dina medlemmar hela resten av mitt liv!

10 kommentarer:

  1. Det är mycket tråkigt det hela.
    Ändå så är ju sanningen den att kvinnor inte kan bli apostlar till Jesus Kristus på samma sätt som männen. Det har ingenting med någon slags illvilja att göra, utan bara ett faktum. Det är ju Jesus Kristus själv som instiftat denna tjänst som prästerna har som är förbehållet männen.

    Allt gott!

    SvaraRadera
  2. Kardinal Putteson28 oktober 2009 kl. 14:39

    Tänk att kyrkan utvecklar sitt kärleksbudskap, du borde testa det också.

    SvaraRadera
  3. @Minutz3

    Du får nog komma med någon form av trovärdigt belägg ur Evangelierna för att jag skall ge ditt påstående minsta lilla uppmärksamhet.

    I andra hand kan jag till nöds acceptera något uttalande av Paulus om du skulle råka hitta något, i tredje hand i någon av de övrigas brev.

    Det allmänna prästadömet gäller all kristna människor, som du vet.

    Jesus verkade i den judiska kontexten och lämnade aldrig judendomen. Han dog som jude.

    Hans syn på präster var den judiska, dvs präster var de som förättade offren i Templet.

    De man gav hedersbeteckningen Rabbi, var lärda män inte präster.

    Så visa mig var han instiftade det kristna prästerskapet!

    Snarare kan man nog säga att vårt följande av hedningarnas sed med "vanliga" präster går emot vad Jesus visade och sa.

    Apostlarna och deras församlingar hade inga präster. Den apostoliska successionen är ett senare påfund och en del i begynnelsen av den Tradition som skapades genom införandet av ett prästerskap.

    Så könet på prästen är inte en Bibelfråga utan en Traditionsfråga, liksom prästerskapet i sig är en sådan

    Jag förutsätter att du studerat texterna på koiné och inte enbart latinska eller andra översättningar, eftersom översättningar alltid är tvivelaktiga och därför kan tolkningarna då bli ganska felaktiga de med.

    SvaraRadera
  4. @Kardinal Puttesson

    Javisst utvecklar Svk just sitt "kärleksbudskap", det gör ju porrklubbarna också.

    Men Svk följer inte längre Guds Ord och kan alltså inte kalla sig kristen, det är det som är problemet.

    Jag har "testat" Svk som aktiv i den i över fyrtio år, som konfirmand, som söndagskollärare, som predikant och Bibelstudieledare mm.
    Jag anser mig veta vad jag talar om.

    SvaraRadera
  5. @Dag

    Tack!

    Jag vill be dig och alla övriga att be för mig, nu när jag söker Guds ledning i vilken riktning min färdväg nu skall gå

    SvaraRadera
  6. Porrklubbarna utger sig inte för att utveckla kärlek, de säljer sex och står nog för det mesta för det. Att jämföra SvK och porrklubbar skadar förtroendet för dig, Anneli.

    Jag har inte studerat texterna på orginalspråk, ej heller i ett otal översättningar. Jag har dock studerat texterna. Jag önskar att jag hittat något om argumentationsetik.....

    Jag förstår att du verkligen tror på det du torgför. Jag tror inte att du är ond eller vilseledd, bara att du och jag tror olika. Du är värd respekt för din åsikt. Vi som ser på Kyrkomötets beslut med glädje är värda samma respekt. Det innebär inte att vi inte ska kunna diskutera,det innebär bara att vi får uppföra oss som vuxna, ansvarstagande och någorlunda artiga människor.

    Jag önskar dig allt gott i ditt sökande efter färdväg.

    Berit

    SvaraRadera
  7. @Berit-

    Att ta i med porrklubbar var att ta i på ett plumt vis, det håller jag med om, och ångrade senare.

    Jag respekterar andras åsikter, det är bara det att, när kyrkan går mot Guds Ord, då är den inte kristen längre.

    Än så länge har de ju inte ändrat sina bekännelseskrifter, vilket de egentligen måste göra för att det här nytagna beslutet, skall vara giltigt som vigsel ur kyrkans synpunkt och inte räknas borgerlig vigsel.

    Det är alltså ett beslut som inte bara går emot Bibeln utan även Bekännesleskrifterna (kan på sätt o vis jämföras med partistadgar eller andra föreningsstadgar, men betydligt mer bindande)

    SvaraRadera
  8. Enligt DIN åsikt är SvK inte kristen längre. Enligt MIN åsikt är den minst lika kristen.....om man nu kan gradera en sådan sak.

    De som tolkar Bibeln så att även samkönade ska kunna vigas tror definitivt att det är i samklang med Guds vilja. De är, precis som ni som tror annorledes, inga onda eller missledda människor. Man tolkar olika. Man tror olika. Det har man med all sannorlikhet gjort sedan urminnes tider.Vi har olika Världskyrkor som alla anser sig ha sett ljuset. Vi har frikyrkosamfund som alla gör anspråk på sanningen. Låt oss för Guds skull inte slå varandra i huvudet med Bibeln längre.

    Jag lever i och med SvK. Där är jag hemma. Jag beklagar att di inte längre vill vara en del av oss. Jag respekterar och tycker att det är rakryggat att gå vidare om man känner att det inte stämmer. Med detta önskar jag dig en trevlig Allhelgonahelg.

    Berit

    SvaraRadera
  9. Jo det är bäst att gå vidare när man inser att något är så fel att man inte längre kan ändra på det.

    Det jag sörjer mest är att den ekumenik som Nathan Söderblom inledde, och som svenska kyrkan länge ledde och var respekteraad för, nu vänds i motsatsen. Våra invandrarkyrkor tar avstånd från Svk, likaså flera lutheranska kyrkor och fler blir det. Men det är klart, det är Svk.s politiska partier som har rätt och hela resten av kristenheten som har fel.

    Vi får finna oss i att vara oense du och jag, och det är ju bra för dig, att din tro stämmer överens med salighetsverkets.

    En välsignad Allhelgonahelg önskas dig med.

    SvaraRadera