tisdag 27 oktober 2009

Mellanösterns kristna nu igen...

Det är flera bloggar som på senaste tiden tagit upp frågan om förföljda kristna över världen, i synnerhet i de muslimska länderna eller de i Afrika där de är en stor andel av befolkningen.

Jag frågade här i bloggen varför Obama inte nämnde kopternas problem vid sitt tal i Kairo, han påstår sig ju vara kristen, lika litet tog han upp det när Mubarak var på visit i Washington efteråt.

Jag frågar mig ofta vad jag kan göra för att hjälpa, förutom att informera om situationen, samt hur kristna behandlas när de söker asyl här. Våra myndigheter betraktar dem inte som förföljda. I synnerhet inte irakier, trots att till och med Syrien gör det.

Assyrierna nämns sällan, men det är klart Turkiet vill ju in i EU, så petittesser som religionsförföljelse, skall inte få förpesta förhandlingsklimatet. Socialdemokraterna med Sahlin i spetsen förnekar ju Folkmordet på kristna i Turkiet under den osmanska tiden. Det var inte enbart armenier som drabbades, även greker, assyrier med flera.

Här är ett lovvärt svenskt projekt, som jag stött en tid.

Assyrier Utan Gränser

Här är en intervju med deras ordförande Cristina Keryakos, som AINA gjort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar