onsdag 14 oktober 2009

Extremisthot imot Rinkeby

Jag har inte sett några notiser om det här i övrig press, men det har gått rykten om det i kristna kretsar länge.

Extremisthot mot Rinkeby

Fundamentalister vill införa sharialag – nu vädjar ungdomsledare om hjälp

En grupp islamister har börjat hota ett ungdomsarbete i Stockholmsförorten Rinkeby. Tjejer hindras från att gå på disko och en ungdomsledare på Folkets hus har misshandlats. Dessutom har en kristen barnverksamhet uppmanats att sluta.

Khadafi Hussein har arbetat som ungdomsledare på Folkets hus i Rinkeby i flera år. Bland annat anordnar han alkohol- och drogfria ungdomsdiskon och konserter med artister som är populära bland somalier. I P1 Morgon i fredags, berättade han hur uppemot ett 40-tal muslimska män brukar ställa sig utanför lokalen och hindra unga tjejer från att gå in. Deltar man på ungdomsdiskot hamnar man i helvetet, är budskapet.

– Det här har pågått i fem år. Först försökte vi prata med dem eftersom vi inte ville sprida en dålig bild av Rinkeby via media. Men nu orkar vi inte längre. För två veckor sedan blev jag attackerad och nedslagen när jag följde min flickvän hem.
– Mannen var maskerad som en al-Shabab-man med palestinasjal. På somaliska sa han, att om jag inte låter dem vara i fred, ska de ta mig – han ville döda mig, berättar Khadafi Hussein för Världen idag.
För Khadafi Hussein, själv med somalisk bakgrund, är det tydligt att det handlar om människor med band till den somaliska islamistiska terrorgrupp som står bakom hoten och blockaderna.
Man försöker även övertyga skolbarn att vissa mänskliga friheter och rättigheter inte gäller. Främst är det somalier som utsätts.

– Det är bara al-Shabab som försöker hindra ungdomarna från att gå på festerna. De säger att det är haram – orent. Men om vi inte hade festerna, skulle ungdomarna åka in till stan, som kan vara farligare än Rinkeby. Där finns det mer droger och alkohol än här.
Enligt Khadafi Hussein är detta en angelägenhet inte bara för de boende i Rinkeby utan ett ansvar för hela Sverige.
– Vi kämpar fortfarande för demokrati, men nu mot dem som vill ha sharialag i förorten. Det enda vi vill är att samhället ska ställa sig  bakom oss, säger han.

Även om det främst är den somaliska befolkningen i Rinkeby som har hamnat i utsatt läge, har också  EFK-församlingen Rinkeby internationella församling och barnverksamheten Rinkeby kids hotats.
I våras uppmanade en muslimsk man församlingens föreståndare, Markus Sand, att upphöra med Rinkeby kids, som i sex år har anordnat barnmöten med tävlingar, musik och trolleri, varvat med bibelberättelser.
Om inte, skulle mannen återvända med hundra män. Hotet blev dock aldrig verklighet, och efteråt har inga fler incidenter ägt rum.

– Som tur var handlade det bara om ett tomt hot. Självklart är det skrämmande, speciellt när barn är inblandade. Samtidigt handlar det om en liten grupp. Vi har en jättebra kontakt med majoriteten av muslimerna, säger Johannes Stenberg, barn- och ungdomspastor i församlingen och ansvarig för Rinkeby kids.

– Minst av allt vill vi att Rinkeby kids ska medverka till en konflikt. Barnens tro är föräldrarnas ansvar. Vi tycker bara att det är en rättighet att få höra om Jesus.

>> Fakta al-Shabab och sharia
- al-Shabab betyder Ungdomarna och är den militanta grenen av de islamiska domstolarna i Somalia, som tog över södra delen av landet år 2006. Gruppen har utfört flera bombningar och beskjutningar i huvudstaden Mogadishu. I somras halshöggs fyra kristna barnhemsarbetare av gruppen. Nyligen ställde sig al-Shabab i en lång videoinspelning i al-Qaidas och Usama bin Ladins sold. Enligt Säpos uppgifter har ett tjugotal svensk-somaliska ungdomar rest till Somalia för att ansluta sig till al-Shabab.
- Enligt sharialagen är det straffbart att byta religion från islam, polygami är tillåtet och kvinnors rättsliga status är nedvärderad.

Jacob Rudolfsson
jacob.rudolfsson@varldenidag.se

5 kommentarer:

  1. Utvecklingen mot alltmera av sharialagstiftning är en helt naturlig process i vårt land med den kulturrelativism som råder i den beslutsfattande samhällssektorn.

    I Rinkeby såväl som i ett stort antal förorter kan man schematiskt kanske säga att det finns flera kulturer som står för helt skilda värderingar.

    Först den totalrådande världsbilden som dikterar samhällets värderingar, vilken vi återfinner i opinionen och hos lagstiftaren.

    För det andra återfinns den islamiska kulturen där det är det kulturella jihad som syns och märks som nu i Rinkeby, Uppsala/Gottsunda, Rosengård & Göteborg etc

    För det tredje återfinner man små öar av trons gemenskaper t.ex. Rinkeby EFK och verksamheten Rinkeby Kids.

    Här vore mycket att säga om många värderingar som till dels kan delas mellan kristna och muslimer gemensamt visavi den rådande opinionen och världsbilden

    SvaraRadera
  2. Jag hörde också reportaget i radio, och man blir förfärad!
    Men en del i min förfäran handlade om att dessa som utsatts inte velat "larma" för mycket för att inte svärta ner Rinkeby. Jag förstår deras tanke men att de ska utsätta sig för livsfara pga det är oacceptabelt.
    Även om jag iofs helst skulle se att alla människor var kristna :) så kan jag inte gå med på att samhället sviker på detta sätt. Självklart ska de få hjälp med insatser för att stoppa dessa unga män (är det väl mest?) som terroriserar sin omgivning!
    Bra att SR tog upp det, men även jag väntar på att fler ska våga göra det! Och kan inte låta bli att undra om det tagit så'n tid om det varit judiska eller kristna "fundamentalister" det handlat om...

    SvaraRadera
  3. Det stora problemet anser jag vara, att muslimerna tillåts missionera i Sverige och samhället kritiserar inte deras metoder.

    Det är som du säger Eva skulle kristna eller judiska extremister få hållas på samma vis som muslimerna.

    Detsamma kan ju sägas vad gäller friskolor. kristna friskolor kritiseras ofta för minsta lilla sak och farhågor för att barnen pverkas av kristendomen.

    De muslimska tillåts ha koranundervisning, slöjor på småflickor, skilja könen åt mm mm utan att någon tar upp det, utom en och annan blogg, som då anses rasistisk.

    Vi har öppna förskolor i kyrkorna i såväl Gottsunda som Stenhagen, dit även ickekristna barn kommer.

    Många sekulariserade föräldrar med muslimsk bakgrund, kommer dit med sina barn, mest för att de skall komma i kontakt med svenska barn och deras föräldrar.

    Dessa föräldrar har fått påstötningar från troende muslimer om det olämpliga i detta. Inga öppna hot än så länge, såvitt jag vet.

    I Stenhagen finns en mycket lyckad ungdomsverksamhet öppen för alla ungdomar, men färre o färre ungdomar med muslimsk bakgrund vågar sig dit nu förtiden.

    Snart förbjuds väl dessa svenska kyrkans församlingar, att idka dessa öppna verksamheter eftersom de troende muslimerna känner sig kränkta av dem. Trots att de
    faktiskt är de mest lyckade integreringsverksamheterna i Uppsala.

    Hur mycket det tigs i dessa områden, just för att inte området skall få ännu sämre rykte, än det redan har är det ju ingen som vet.

    SvaraRadera
  4. Det är väl det som är den stora faran i Sverige? Att det är helt ok att kritisera kristna (och i än högre grad judar) men inte muslimer? Är det något som skapar misstro och t.om.m hat är det väl det! Tyvärr verkar riksdagspolitiker i allmänhet inte förstå det.
    Och inte heller att många djupt troende muslimer, som inte håller med om våldsvägen, ofta har stor respekt för t.ex. mig som troende kristen. Det visas ju också av att det inte är ovanligt att muslimska barn kan komma till kyrkans öppna verksamhet. (Och efter vad jag förstod till Livets Ords konferens och "tivoli" i somras.)
    Jag förstår inte varför svenskar ska ha så svårt att bara se en grupp i taget! För det är ju så att det nu är "på modet" att skydda muslimer från kränkning, medan man inte ser/vill se vad som händer andra grupper.

    SvaraRadera
  5. Jo den här enögdheten hos politiker och PK-elit är skrämmande.

    Genom att skydda ALLA muslimer, kränker man och utsätter för fara dem som flydde hit undan sharialagar och teokrati, vare sig dessa var sekulära eller hade en mer fredlig tro.

    Nu utsätts dessa grupper för ett tryck från sina radikalt troende "ungdomsgäng" och blir tystare o tystare och vågar mindre och mindre.

    De jag i synnerhet inte förstår mig på i det här sammanhanget är feminister, HBTQ-folket och Rädda Barnen.

    Dessutom vart tog religionsdebatten vägen?

    Muslimerna har all rätt i världeen att kritisera oss kristna, men vi har inte rätt att kritisera dem!

    En god vän till mig i London, fick inte komma om bord på bussen för den muslimske föraren tillät inte hundar, som ju är orena djur.

    Jag har sett samma fenomen här i stan, men då passagerare som klagat på att det är en kränkning av hans religion med en hund i bussen. Föraren sa åt honom att han kunde stanna så han kunde kliva av.

    Det skrevs om det i lokaltidningen och kommentarerna var delade en stor minoritet ansåg att det var vi två som hade hundar med oss som borde klivit av i religionsfrihetens namn.

    SvaraRadera