fredag 23 oktober 2009

Jaha ja svenska kyrkan har avkristnat sig själv alldeles frivilligt.

Hur man kan slå knut på tolkning av Guds Ord, så till den milda grad att man säger att S:t Paulus inte begrep vad han sa, eftersom att han nog inte träffat några trogna kärleksfulla enkönade par, är för mig ett så ofattbart stort steg i från normal tolkning av Skriften att jag saknar ord.

Nej det börjar bli dags att bli en råtta, som lämnar det skepp som nu sliter sig loss från kristenheten.

Jag har inte ork att analysera mera just nu. Det känns bara totalt hopplöst.

4 kommentarer:

  1. Ja. Det är en sorgens tid.

    Den kyrka i vilken jag är döpt och konfirmerad finns inte längre. Jag har ofrivilligt blivit medlem i ett samfund som sätter människors påfund högre än Guds vilja. Som hellre håller sig väl med världen - det omgivande sekulära samhället - än med Guds rike. Som värderar människors ofullkomliga kärlek högre än Guds fullkomliga.

    Svenska kyrkan har blivit en annan kyrka. I den mån hon överhuvudtaget kan kallas kyrka. Det är ofrånkomligt att jag som kristen allvarligt överväger vad som ska ske med mitt medlemskap i denna sekt.

    SvaraRadera
  2. De eckliastika extravaganserna under senaste dygnet slog tydligen ut Blogger.com under morgonen.

    Guds frid som övergår allt förstånd bevare våra hjärtan och tankar i Kristus Jesus

    En bön tillsammans med Jesusbönen som känns synnerligen aktuellt Kyrie eleison...

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer HH och Dag!

    De ger stor tröst HH, du och jag sitter i samma båt och Dag har setat i den.

    För min del får det vara nog nu, jag ger upp om den sällskapsklubb jag en gång blev döpt in i och som jag av ren envishet blivit kvar i. jag har kämpat nog, och har rätt attt söka mig en församling och kyrka där man tar Gud på allvar!

    SvaraRadera
  4. Fortplantningen kräver ett av varje kön, såvida det inte är en amöba. Vad har hänt med världen när helt plötsligt det är "inne" att vara antingen homofil eller muslim (och dom två går absolut inte ihop!) Jag är religiös på mitt eget lilla sätt, är inte speciellt intresserad av organiserad religion. Men någonstans får det ju i alla fall var nog med tokigheterna!

    SvaraRadera