lördag 15 augusti 2009

Mubarak besöker Obama den 18/8

President Obama kommer att få besök av Egyptens president Mubarak.

Det kommer att hållas en fredlig demonstration utanför vita huset om den svåra situationen för Egyptens koptiska kristna. De koptiska organisationerna har skrivit ett öppet brev till president Obama med anledning av Mubaraks besök för att påminna honom om att det inte kan bli fred i världen om det inte är fred i Mellanöstern.

Brevet påpekar en sorgligt försummad fråga, som är avgörande för freden i regionen, en systematisk diskriminering och förföljelse av kopterna i Egypten. De kristna utgör allt från 8 till 15 procent av landets befolkning på 80 miljoner.

Under Mubaraks tid vid makten, har kopterna utsatts för mer än 200 stora terroristattacker vad gäller personer, hushåll, företag och kyrkor. Oftast har förövarna inte gripits, och de som grips blir sällan dömda.Över 20 attacker har skett under de senaste tre månaderna, enligt de koptiska organisationer som skickade brevet till Obama.

Många positioner i det egyptiska samhället är helt utom räckhåll för de kristna.

En föråldrad lagstiftning från det ottomanska imperiet styr kyrkans möjligheter att bygga och renovera. Att bygga en ny kyrka kräver Presidentdekret och reparera befintliga kräver tillstånd från regionala guvernörer.

Ja listan kan göras lång. Jag gissar att den officiellt kristne Obama blundar för denna obekväma fråga.

Läs det öppna brevet här


4 kommentarer:

  1. Är det din hund på bilden? Vacker! Ser inte riktigt vilken ras det är - berätta!

    SvaraRadera
  2. Hon tillhör världens minsta registrerade vallhundsras, schipperke, även använda som vakt och alarmhund samt råttjägare på kanalpråmarna i Belgien o Holland.

    SvaraRadera
  3. En sån hund känner jag faktiskt - en granne till mig har en rar liten tik! Hade aldrig hört talas om den förrän för ett par år sen.

    SvaraRadera
  4. Jo de är goa hundar för det mesta. Jag kom i kontakt med rasen genom min förra hund som hade haft det besvärligt under sina första två år och hela sitt liv var aggressiv och vaktig. Jag vågade aldrig ha honom lös annat än på tomten.

    Svarta Maja däremot visar verkligen sina vallhundsinstinkter oh vill hindra vänner o bekanta o vänliga främlingar från att gå sin väg.

    Jag har ställt ut henne för att kunna ta valpar eftersom rasen är så liten i Sverige och Majas far är en utländsk import, vi vill inte ha för mycket inavel i denna friska o sunda ras.

    Därför hoppas jag att den aldrig blir känd o populär. Jag har sett allt för många skrämmande exempel på sönderavlade populära hundraser.

    SvaraRadera