tisdag 17 november 2009

Hänsynslösa Uppsalacyklister

Försökte nyss ta mig över gatan till affären för ett snabbt inköp av grädde till kaffet åt en tidig gäst.

Klockan råkade vara åtta. Vanligtvis ser jag till att inte gå över gatan vid straxt före åtta, tio, två, och fyra, då kommer alla hänsynslösa studenter som tydligen inte har någon kunskap om trafikregler.

De bara rinner förbi övergångsstället ofta tre i bredd. Att de skall stanna för gångtrafikanter precis som alla andra fordon, bryr de sig inte om, idag tog det bara sju minuter, att ta sig över gatan på sebraränderna. Trots att jag som vanligt demonstrerade med att gå ut ca en halvmeter på gatan samt sträcka upp handen i stopptecken, de ser bara förolämpade o irriterade ut. Stannar en bil kör de bara om den.
 Det är märkligt att det inte hänt någon olycka med barn i yngre skolåldern som kan vara vårdslösa när de har bråttom till skolan.

Ja nu har jag skrivit av mig, både jag och min väninna, som såg på från köksfönster är mycket irriterade.

1 kommentar:

  1. Efter två veckor i Uppsala så är jag benägen att hålla med dig. För mig har alltid cykling betytt något avstressande och rofullt, men icke här i Östra Aros. Skönt att vara hemma i Byn igen.

    SvaraRadera