torsdag 5 november 2009

Nalin Pekgul väcker mina syndiga tonårsminnen

När det kortkorta modet kom var jag nybliven tonåring och började bli smått medveten om det där med mode. Nåja mina mor ansåg mig litet väl ung för de där minikjolarna.

Men sedan kom pappa hem med en buckla på bilen. Han måste till slut generat medge att den orsakats av att han tittat på en ung dam i kortkort och kört på en refug.

Sedan höll han ett upprört tal, där han förbjöd mamma och mig, att klä oss på det viset. Vilket resulterade i att jag genast sydde mig en kjol, som jag sedan alltid gömde i skolväskan, för att byta om i skolan, ja ni vet var.

Sagda kjol är nog anledningen till min kroniska urinvägsinfektion.

Pappas reaktion var rätt vanlig. Han hade inga religiösa motiv, absolut inte, enbart gammal svensk arbetar- o torparmoral!

Nalin Pekgul skriver intressant och enkelt om varför hon börjat med kortkort, trots att hon upplever det som ett obekvämt plagg.

Jag har alltid gillat henne för hennes rättframma, franka sätt. Hon är den ende vänsterpolitiker som vågar säga som det är, vad gäller vissa förorter och själv levt i dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar