söndag 22 november 2009

Solig lördag - molnskyar på Domsöndagen..

Vi hade en härlig långpromenad på fyra timmar igår med matsäck med oss, vi gick ner för branta Bleke Backe, och förbi "Gymnastikhuset" in i Stadsträdgården och snirklade där ett tag, sedan fortsatte vi längs ån och promenerade genom Geijersdalen och vidare upp till Sten Sturemonumentet, där vi kastade boll ett tag, medan solen lyste bland tallarna. Synd att vi inte hade varmkorv med oss, då hade vi kunnat grilla på den stora eldstaden som finns där, med ved"bod" bredvid.

Därefter gick vi i parken runt Brunnshuset och vidare över Polacksbacken  tilll Grindstugan och upp i vårt vanliga tillhåll, Stadsskogen. Där kan Maja springa lös om det inte är för mycket folk ute, vilket det inte var, underligt nog, med så vackert väder. Så vi kunde sitta vid Valltjärn och äta matsäck alldeles i fred, fortfarande sura över glömd varmkorv, eftersom det finns en liten eldstad där också. Jag var trött när vi kom hem, men Maja ställde sig förväntansfullt vid altandörren och ville ut och kasta boll.

Men på kvällen sov hon ordentligt och ville bli buren från kökssoffan till sängen när det var läggdags.

"Gymnastikhuset" kräver sin förklaring. Numera "Friskis o Svettis", Studenternas Gymnastikhus. I min släkt säger vi alltid "Gymnastikhuset" Min gammelfamor o gammelfarfar var vaktmästarpar där i många år efter det att deras egen elektriska firma gått i konkurs, den firman var nog en av de första i stan då strax före första världskriget.

Idag är det litet skyar men fortfarande hög luft och inte så där drypande fuktigt som det varit så många dagar.

Jag är på väg till min gamla församling i Svk, vi är någa stycken som tycker att vi bör avsluta kyrkoåret där, eftersom vi varit synnerligen aktiva där ända tills för en månad sedan.

Det känns så tomt och kluvet just nu vad gäller det här med kyrkor, men det löser sig, Gud har visat mig vilken stig jag bör gå, så det är bara att  följa denna vindlande väg.

5 kommentarer:

  1. Gud har visat mig vilken stig jag bör gå, så det är bara att följa denna vindlande väg

    Låter spännande och säkert omtumlande för syster. Kommer man att få en eller annan rapport från den vandringen, tro?

    SvaraRadera
  2. Domsöndagen, en tröstens dag för de kristna som vet att Jesus kommer snart.

    SvaraRadera
  3. Ja du Dag, du får väl leka detektiv i mina små rapporter om eventuell ny kyrka och andra aktiviteter, som sakert kommer upp här på bloggen och Twittern.

    Guds Basun!

    Visst har du rätt att den även är en tröstens dag efter fullgjord skälvransakan och syndabekännelse.

    SvaraRadera
  4. Du visste alltså inte om att jag inte 'leker detektiv'. Jag är detektiv. Precis som du; säkeerhetstjänsten CCIA Celestial Central Intelligence Agency.

    Såg er allt, din Maja, Göstas Maja Gräddnos på Övre Slottsgatan under helgen som gick med dej och 5-årsjubilaren ;-)

    SvaraRadera
  5. Hej Dag.

    Snällt av dig.

    Nu är lilla damen och jag på väg ut på inte fullt lika lång långpromenad i förhållandevis vacker väder litet moln men också blått.

    Så du får idka dektektivarbete igen, men nu blir det nog enbart Stadsskogen o en visit till kung Björns hög. Hågadalen är underbar att springa i tycker Maja

    SvaraRadera